Először is fontos kiemelni, hogy a nílusi hajók, tulajdonképpen folyami hajók. Ezt azért érdemes tisztázni a legelején, mert sok esetben az emberek, ha azt hallják, hogy hajóutazás, hiába van előtte a „nílusi” jelző, a tengerjáró hajókra illetve hajóutakra asszociálnak.
Egyébként természetesen néhány dologban hasonlítanak egymásra ezek a hajók, de a két legnagyobb különbség:
- a méretek
- a szolgáltatások sokfélesége
között van.
A Nílus nem túl mély, ezért a nílusi hajók merülése nem lehet olyan nagy, mint a tengerjáróhajóké, arról nem is beszélve, hogy a tengeren a hajózási útvonalakon nincsenek hidak, úgy, mint a folyókon, például a Níluson. A kisebb méretek pedig nyilvánvalóan kevesebb szolgáltatást eredményeznek, hiszen így nem lehetnek a nílusi hajókon sportpályák, színháztermek, csúszdák, stb. Ennek ellenére a nílusi hajókkal való hajózás, illetve utazás rendkívűl kellemes és élvezetes.
A másik dolog, amit még itt az elején el kell mondanunk, hogy természetesen nem minden nílusi hajó épült ugyanarra a sémára, vannak olyan nílusi hajók, amik eltérnek ettől a felépítéstől, például történelmi hajók.
Ebben a bejegyzésben azokról a nílusi hajókról írunk, melyek a nílusi hajóutakon használt hajók zömét képezik.
Az egyik leggyakoribb kérdés, amit szoktunk kapni, hogy mit jelent az M/S a hajók nevében?
Mielőtt válaszolnánk érdemes tudni, hogy szinte minden nílusi hajó neve – amik a tradicionális nílusi hajóutakon résztvesznek - így kezdődik (M/S) és utána jön a hajó egyedi neve. Például M/S Princess Sarah, M/S Concertio, M/S Semiramis, stb.
Szóval az M/S egy angol kifejezésnek a rövidítése. Motor Ship, ami magyarul motoros hajót jelent.
Miért hasonló a nílusi hajók felépítése?
Ennek több oka is van. Egyrészt egy már jól bevált és kiforrt struktúrán nem érdemes változtatni, másrészt ezek a nílusi hajó sokszor egymás mellett parkolnak, mert nincs arra elegendő hely, hogy mindegyik hajó közvetlenül a folyó partjához kössön ki. Ezért a belső hajók utasai úgy tudják elérni a szárazföldet, hogy a többi hajó. kell keresztül menniük. Ehhez pedig szükséges a hasonló felépítés. Egyébként az áthaladás a recepciónál történik, és ebből rögtön kitalálható, hogy a hajóknak mindkét oldalra van ugyanolyan ki- illetve bejáratuk.
A nílusi hajók fedélzetei
A hajóknak általában 5 fedélzetük van
- -1. fedélzet – Ez a legalsó fedélzet, melynek a „padlószintje” a Nílus vízszintje alatt van, az ablakai is alacsonyabbak, mert a folyó miatt nincs hely nagy méretű ablakokra. Ezen a fedélzeten az étterem található, ahol a reggeli, ebéd és a vacsora kerül felszolgálásra.
- 0. fedélzet - Ez a hajó talán legfontosabb fedélzete. Itt található a hall (lépcső esetleg lift), a recepció, illetve találhatóak szobák is. Az utasok ide érkeznek meg először, ezért itt éri őket az első benyomás a hajóról. A hajó készítői ezért nagy figyelmet szentelnek ennek a résznek a kidolgozására. Ez egy „találkahely” is, az utasok gyakran találkoznak itt egymással, de az idegenvezetők is itt várják az utasokat, ugyanúgy, mint egy normál, szárazföldi hotel esetében.
- 1. fedélzet – Ezen a fedélzeten szobák találhatóak illetve a bár. A bár ugyanúgy működik, mint bármilyen átlagos bár, annyi különbséggel, hogy ez szokott helyet adni különféle rendezvényeknek, hiszen a hajók vezetősége különféle humoros, szórakoztató esteket szokott szervezni az utasok számára.
- 2. fedélzet – Itt csak szobák találhatóak. A lépcsőn felérve két irányba nyíló folyosókról érhetőek el azok, középen általában egy kis váróban ülő alkalmatosságok nyújtanak kényelmet a várakozó utasnak.
- 3. fedélzet – Ez a legfelső fedélzet, angol szóval a sundesk, magyarul a napozófedélzet, mely az egyik legkedveltebb fedélzet az utasok körében. Itt található egy medence, ami a szárazföldi medencékhez képest lényegesen kisebb méretű, de felfrissüléshez kiváló. Ezen a szinten találhatóak még napozóágyak, melyek egyrésze árnyékoló alatt van. Ha valaki pedig kávézni, koktélt vagy egyéb italt szeretne fogyasztani, akkor egy kávézók teraszához hasonló terület is a rendelkezésére áll. Erről a fedélzetről lehet remek megfigyeléseket tenni, például megnézni az esznai zsilipen való átkelést, a különleges „vízi árusokat” vagy csak gyönyörködni a tájban.
Nílusi hajók szobái
A hajók két fő szobatípussal rendelkeznek.
- Standard szobák – ezek a szobatípusok adják a szobák többségét.
- Lakosztályok – ezekbő csak néhány található a hajón, és a hajó orrában helyezkednek el. Természetesen lényegesen drágábbak, mint a normál szobák.
A szobák pontosan úgy néznek ki, mint egy normál szállodai szoba, csak a kevés hely miatt kisebbek.
Van saját fürdőszobájuk, zuhanyzós káddal/ zuhannyal, WC-vel és mosdókagylóval. többnyire hajszárítóval és villanyborotvához való csatlakozó aljzattal. Rendelkeznek egy kis előszobával, ahol található beépített szekrény, melyben van egy szobaszéf.
Az ágyak kiosztása többféle is lehet, nagyméretű franciaágy vagy egyszemélyes ágyak. Többnyire van lehetőség egy pótágy elhelyezésére vagy kihúzható kanapéra. Ha valaki 2 gyermekkel szeretne ilyen útra menni, akkor az egyik gyermeknek, a szülőkkel kell közös ágyban aludni, a másik gyermek pedig a pótágyon tud aludni. A gyermekeknek nem lehetnek 12 évesnél idősebbek. 12 évnél idősebb gyerekek felnőtnek minősülnek.
A szobákon többnyire egy francia erkély található vagy padlótól a plafonig érő ablak. A szobák felszereltsége közé tartozik még telefon, TV, kávé- és teakészítési tálca is.
A lakosztályok természetesen lényegesen nagyobb területűek, külön található a hálószoba és a nappali, az utóbbiban található ülőgarnitúra, asztal és székek is. A lakosztályokban általában 2 TV készülék van (nappali és hálószoba), illetve több ablakkal is rendelkeznek. Szóval sokkal tágasabbak, kényelmesebbek és élhetőbbek. Az áruk körülbelül duplája, mint egy normál szobának.